وین ایران، هیجانی دیگر فروردین 89 - موجودات زنده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
موجودات زنده

  1. عنوان درازترین و سنگین ترین پستاندار همین طور بزرگترین حیوانی که تا بحال ثبت شده متعلق به نهنگ آبی است. درازترین نمونه نهنگ که رکورد آن ثبت شده نهنگ ماده ای است که در جزایر فالکلند در سال 1909 به خشکی آورده شده است درازا و طول این نهنگ حدود 33 متر بوده است. در سی ام مارس 1947 نیز توسط یک کشتی صید نهنگ در جنوب اقیانوس آتلانتیک نهنگی صید شد که وزن آن 209 تن بود. قلب این نهنگ 700 کیلوگرم و زبان آن 72/4 تن بود بد نیست بدانید که یک نهنگ با اندازه معمولی در طول ماههای تابستان روزانه بیشتر از 3 میلیون کالری مصرف میکند.
    در ضمن بلندترین صدا هم مربوط به نهنگ آبی است آنها وقتی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند صدائی تولید میکنند که قدرت آن حدود 188 دسیبل است. این بلند ترین و پرقدرت ترین صدائی است که از یک موجود زنده خارج میشود قدرت و شدت این صدا در حدی است که از 530 مایل دورتر قابل کشف و دریافت است.

  2. درازترین گردن از آن زرافه است که طول گردن آن به 78/5 متر نیز میرسد.

  3. بزرگترین پستاندار خاک زی فیل است که وزن آن تا 5/6 تن میرسد.

  4. کوچکترین پستاندار نیز موشی است بنام دراز پوزه که فقط 4 سانتی متر طول دارد.

  5. سریع السیر ترین حیوان یوزپلنگ است که سرعت آن تا 145 کیلومتر در ساعت رسیده است.

  6. بزرگترین گوشتخوار آبی نهنگ ماهی است (8/19 متر درازا) – و بزرگترین گوشتخوار خشکی خرس قهوه ای آلاسکا است (725 کیلوگرم وزند).

  7. تنها پستاندار پرنده خفاش است.

  8. عجیب ترین پستاندار زمین کانگرو میباشد.

  9. طولانی ترین دوره حاملگی پستانداران در فیل هندی است (2 سال و یکماه) – و کوتاه ترین دوران حاملگی از آن پستانداری است بنام اوپوسوم (12 روز).

  10. بزرگترین پرنده روی زمین شترمرغ است اما قادر به پرواز نیست. نوعی از این پرنده یافت شده که 5/156 کیلوگرم وزند داشته است.

  11. طولانی ترین عمر دربین پرندگان از آن کلاغ است که بیش از صد سال نیز عمر میکند (طوطی نیز تا 73 سال عمر میکند.)

  12. بزرگترین تخم پرندگان متعلق به شتر مرغ است (تا 67/1 کیلوگرم) – و کوچکترین تخم مرغ متعلق به مگس خوار است (14 میلی گرم)

  13. طولانی ترین دوره روی تخم خوابیدن متعلق به مرغابی است (75 تا 82 روز) و کوتاهترین دوره از آن دارکوب میباشد (10روز)

  14. بزرگترین مروارید جهان 116 میلی گرم وزن دارد.

  15. در بین جانوران لاک پشت با بیش از 152 سال بالاترین سن را داشته است – فیل آسیایی 78 سال – خرس و روباه و اسب 50 سال – زنبور طلائی 6 هفته – پروانه 2 ماه – مگس چهار ماه – پشه 6 ماه – زنبور عسل یکسال.

  16. گرانترین گربه جهان گربه ای بوده متعلق به یک بانوی امریکائی که در لندن مبلغ 5880 پوند قیمت گزاری شد.


نوشته شده در جمعه 89/1/27ساعت 4:11 عصر توسط امیر پویا خطابخش نظرات ( ) |
وین ایران، هیجانی دیگر

 

راز راه رفتن حشرات روی سقف و دیوار؛‌ بنا به نظرات دانشمندان، حشراتی که روی سقف راه می روند، رد پاهای چسبناک از خود بر جای می گذارند. راه رفتن به حالت وارونه نیاز به نیروی چسبندگی همگن و ابزار مخصوصی به

منظور مقابله با نیروی جاذبه دارد. پهنای بخش انتهایی پاهای حشرات معمولاً به اندازه ای است که فضای لازم برای چسبیدن به سقف را برای آن ها مهیا می کند.

لایه چسبنده موجود در انتهای پای حشرات که با موهای بسیار نازک و ریز پوشیده شده، پولیویلی (pulilli( نامیده می شودو نوک این موها شبیه به کاردک و پهن تر از بقیه قسمت هاست، که به همین دلیل شرایط لازم بهتری برای راه رفتن وارونه فراهم می شود.

پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که انحنای این موها باعث چسبیدن بهتر حشرات به سقف می شود. در واقع آن ها عقیده داشتند که همین موها ماده ی قندی چرب و چسبنده ترشح می کنند.

اما اکنون یک تیم تحقیقی از انستیتوی مکس پلانک کشور آلمان (Mplnck(، بر روی بیش از سیصد نوع حشره ای که روی سقف راه می روند، مطالعاتی انجام داده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که کلیه این حشرات از خود رد پاهای چسبناک باقی می گذارند. استانیسلاوگورب (stnisl Gorb(، سرپرست این گروه پژوهشی می گوید: «حدس ما این است که این حشرات ماده ای از خود تراوش می کنند، اما هنوز در این موارد به اطمینان صد درصد نرسیده ایم». گورب نتیجه تحقیقات تیم را در کنفرانس سالیانه انجمن آزمایش های زیست شناسی به اطلاع عموم می رساند:

درست است که حشرات برای راه رفتن روی سقف نیاز به پاهایی چسبناک دارند، اما این چسبندگی نباید به حدی باشد که حشره گیر کرده و نتواند به حرکت خود ادامه دهد. پاهای حشرات ناخن هایی دارد که به جدا کردن پاهای چسبناک از دیوار، یا سقف کمک می کنند.

حشرات برای جلوگیری از چسبیدن به سقف روش های متفاوتی از قبیل: چرخیدن، فشار دادن و جدا کردن پاهایشان به کار می برند. ترکیب منحنی وار نوک موها با مایع روغنى، به حشره کمک می کند تا در حالت وارونه نیز بتواند در جهت صحیح قدم بردارد.


نوشته شده در شنبه 89/1/21ساعت 4:9 عصر توسط امیر پویا خطابخش نظرات ( ) |
وین ایران، هیجانی دیگر

                    

محبوب ترین پرنده؛ مرغ عشق (Budgerigr( یکی از اعضای کوچک خانواده طوطی ها محسوب می شود. مهد این پرنده ی زیبا استرالیاست. در قرن 19 و 20 هزاران جفت از این پرنده به سایر قاره ها منتقل گردید و خیلی زود محبوب خانواده ها شد. زیبایى، صدای دلنشین، توانایی تقلید صدا، طبیعت اجتماعى، نگه داری آسان و ارزان قیمت، مرغ عشق را به یکی از محبوب ترین پرندگان تبدیل کرده است. رنگ های متنوع سبز، زرد، آبى و شیری چشم نواز است. مرغ عشق در سه ماهگی بالغ می شود. برجستگی روی قاعده منقار در غالب پرندگان نر بالغ، آبى روشن، یا بنفش، و در ماده ی بالغ، قهوه ای است ـ این رنگ در پرنده ی نابالغ مشخص نیست ـ که هنگام بیمارى، یا پیری به تدریج کم رنگ می شود. مرغ عشق ماده در هر نوبت 4 تا 6 تخم می گذارد. بیرون آمدن جوجه ها از تخم 14 تا 16 روز طول می کشد و 24 تا 28 روز پس از تولد نیز لانه، آشیانه ی امن جوجه هاست. در این مدت وابستگی جوجه ها به مادر خود بسیار زیاد است. مرغ عشق خیلی زود اهلی شده و به محیط خانه خو می گیرد


نوشته شده در دوشنبه 89/1/16ساعت 12:8 عصر توسط امیر پویا خطابخش نظرات ( ) |
وین ایران، هیجانی دیگر

پرچانه ترین موجود جهان!


زیست شناسانی که بر روی این جوندگان حفر کننده زمین مطالعه می‌کنند دریافته اند این جوندگان صحرایی دارای یکی از پیچیده ترین زبانها در قلمرو جانوران جهان هستند که از نظر پیچیدگی زبان در میان جانداران در رتبه دوم پس از زبان انسان قرار می‌گیرد. این یافته بسیاری از متخصصان حیات وحش را شگفت زده کرده است زیرا در ابتدا باور بر این بود که پستاندارانی هوشمند مانند دلفینها پس از انسان در لیست پر حرف ترین جانداران جهان قرار دارند.

با این حال زیست شناسان دانشگاه آریزونای شمالی دریافته اند سر و صدای جیغ مانند آنها حاوی مقادیر شگفت انگیزی از اطلاعات است که می تواند رنگها، ابعاد، جهت ها، سفرها و حتی سرعت را توضیح دهد. محققان در ابتدا از توانایی این جانداران در برقراری ارتباط به واسطه اصوات هشداری که در هنگام نزدیک شدن شکارچی از خود به وجود می‌آورند، آگاه شدند.

این جوندگان موجوداتی بسیار اجتماعی بوده و در گروه های بزرگ و شهر مانند زندگی می‌کنند که می‌تواند وسعتی برابر صدها جریب داشته باشد. این جانداران از صدایی بلند و هشدار مانند برای آگاه کردن دیگر اعضای گروه از نزدیک شدن خطر استفاده می‌کنند که این اصوات متناسب با نوع شکارچی، گرگها، شاهین ها یا گورکن ها متفاوت است زیرا به گفته محققان دیدگاه سگهای صحرایی نسبت شکارچی های مختلف متفاوت است.


Prairie dogs (سگ‌های صحرایی) که با نام موشهای نقب زن شناخته می‌شوند دارای دومین زبان پیچیده در جهان بوده و پرچانه ترین موجود روی زمین شناخته شده اند.

آزمایشهای دقیق تر بر روی صدای این جانداران نشان داد صدای آنها از لایه های متعددی از آواها برخوردار است که هر یک از بخشهای چندگانه اطلاعاتی تشکیل شده اند. چیزی شبیه جملات در زبان انسانی. محققان به منظور اثبات این نظریه با استفاده از نرم افزار رایانه ای صدای این جانداران را ضبط کرده و آن را به تصویر تبدیل کردند. نتایج نشان داد آواهای نهفته در سخنان این جوندگان نشان دهنده اندازه، شکل، رنگ و سرعت حرکت است.

برای مثال صدای این جانداران در هنگام مشاهده نزدیک شدن انسانی با لباس آبی رنگ به شهرشان نسبت به مشاهده انسانی با لباس زرد رنگ متفاوت است.

بر اساس گزارش تلگراف، این ویژگی در فرزندان این جانداران بسیار ضعیف است و با افزایش سن توانایی آنها نیز در تفکیک ویژگیهای آنچه به چشم می‌بینند و اختصاص دادن آوای متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند.


نوشته شده در دوشنبه 89/1/9ساعت 1:12 صبح توسط امیر پویا خطابخش نظرات ( ) |
وین ایران، هیجانی دیگر
 
                          
محققین می گویند شیرهای دریایی که بیشتر در اطراف استرالیا پرسه می زنند درنده ترین نوع پستاندار بر روی زمینند.
دانشمندانی که ادعا می کنند شیرهای دریایی بسیار درنده هستند، سرهای حیوانات مختلف از سگ گرفته تا خرس را مورد بررسی قرار دادند. به هر حال هیچ کدام از این جانوران نمی توانند با دندان هایی که در دهان خود دارند مانند شیر دریایی گاز بگیرند.
این حیوانات که با داشتن صورتی شبیه به گربه به شیر دریایی معروف شده اند احتمالا از 40 هزار سال پیش در این زمین زندگی می کرده اند.
فسیل هایی که از دوران های گذشته به جای مانده نشان می دهد این حیوان در آن موقع هم درنده ترین موجود روی زمین محسوب می شده است.
این حیوان همچنین در دستان خود پنجه هایی تیز و بلند دارد که به کمک آن ها می تواند ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه اعضای بدن طرف مقابل خود را پاره پاره کند.

نوشته شده در دوشنبه 89/1/2ساعت 1:4 صبح توسط امیر پویا خطابخش نظرات ( ) |
وین ایران، هیجانی دیگر


کد قالب جدید قالب های پیچک


وین ایران، هیجانی دیگر وین ایران، هیجانی دیگر